ויטמין B12 וחומצה פולית

למבחר ויטמין B12 לחצו כאן

 

B12: הוויטמין שבלעדיו אנחנו תשושים

30 אחוז מהישראלים סובלים מתשישות עקב מחסור בוויטמין B12. למרות שאפשר לגלות זאת בבדיקת דם פשוטה, מעטים הם הרופאים שישלחו אתכם לבדיקה.למרות הקלות היחסית באיתור מחסור בוויטמין B12 ולמרות קלות הטיפול בו, לא מעט אנשים אינם מודעים לעובדה שהם לוקים בחסר הזה. המחסור בוויטמין זה נחשב עד היום נדיר, אולם באחרונה מתברר שדווקא בישראל, מדינת המנגל, שכיחות החסר בוויטמין בקרב האוכלוסיה גבוהה באופן מפתיע

 מסייע ביצירת המיאלין - מעטפת התא, המבודדת את תאי העצבים מסביבתם - ולכן בחסרונו עלול המיאלין להיפגע ולגרום להפרעות במערכת העצבים. בנוסף, הוא נחוץ לפעילות מערכות אנזימתיות מסוימות, בהן הוא פועל כחלק המפעיל את האנזימים. כאשר יש חסר בוויטמין, פעילות האנזימים הללו מוגבלת, וכתוצאה מכך עולה רמתה של חומצת אמינו בשם הומוציסטאין, הידועה כיום כגורם סיכון עצמאי ומשמעותי לאירועים לבביים ומוחיים.

זריקות או טבליות

עד לאחרונה נאלצו חולים הסובלים ממחסור בוויטמין B12 לקבל זריקות כדי להשלים את החסר. החיסרון העיקרי בטיפול זה היה העובדה שמדובר בזריקות כואבות. בבסיס הטיפול עמדה ההנחה שהוויטמין לא ייספג בנטילת טבליות דרך הפה בגופו של חולה עם בעיית ספיגה, ולכן יש להחדירו ישירות למערכת הדם. אולם מחקר שערכו ד"ר דלפריי ופרופ' ירון ניב, אף הוא מהמכון הגסטרואנטרולוגי, יחד עם ד"ר פנחס שטרק מהמכון ההמטולוגי במרכז הרפואי רבין, סתר הנחה זאת.

 מתברר כי הטיפול בטבליות B12 הניטלות באופן תת לשוני הוא לא רק נוח יותר ופחות כואב מהטיפול בזריקות, אלא אף יעיל ובטוח יותר. במחקר, שהתפרסם באוגוסט 99' בכתב העת הרפואי היוקרתי "Lancet", נבדקו 18 אנשים בני 30-23, שסבלו ממחסור בוויטמין מסיבות שונות במשך תקופה ארוכה. החולים, שלפני תחילת הטיפול נמדד אצלם ריכוז ממוצע של 127.9 מיקרוגרם למיליליטר, טופלו בשתי טבליות B12 ביום. כעבור שבוע עד 12 ימים מתחילת הטיפול התייצב ריכוז הוויטמין בדמם בטווח הנורמה - ברמה שבין 200 ל-900 מיקרוגרם למיליליטר - ואיש מהמטופלים לא סבל מתופעות לוואי כלשהן. הסיבה להצלחת הטיפול נעוצה בעובדה שהוא כלל נטילה של הוויטמין בריכוז גבוה מאוד - שתי טבליות B12 (בסך הכל 2,000 מיקרוגרם) תת לשוניות ליום. אגב, בנטילת כמויות גדולות של הוויטמין לא קיים סיכון, שכן העודף יופרש בשתן.

 ויטמין B12 הוא ויטמין מסיס במים אשר קיים באופן טבעי במזונות מסוימים, הוסיף לאחרים, זמין וסף תזונה לבין תרופות מרשם.  ויטמין B12 קיים במספר צורות ומכיל את המינרל קובלט  ולכן תרכובות בעלות פעילות ויטמין B12נקראים באופן קולקטיבי "cobalamins".  Methylcobalamin ו-5-deoxyadenosylcobalamin הם צורות של ויטמין B12 הפועלים חילוף החומרים האנושי [ ].

 

 ויטמין B12 נחוץ נאות היווצרות תא דם אדום, תפקוד נוירולוגי, סינתזה DNA [ 1-5 ].  ויטמין B12 משמש cofactor עבור מתיונין סינתז ו-L-methylmalonyl-CoA mutase.  מתיונין סינתז מזרז את ההמרה של הומוציסטאין למתיונין [ 5 , 6 ].  מתיונין נחוץ ליצירת התורם S-adenosylmethionine, מתיל אוניברסלי כמעט 100 מצעים שונים, כולל DNA, RNA, הורמונים, חלבונים, שומנים.  L-methylmalonyl-CoA mutase ממירה L-methylmalonyl-CoA succinyl ל-CoA ב השפלה של ], תגובה ביוכימית חיוני שומן מטבוליזם החלבון.  Succinyl-CoA נדרש גם עבור סינתזה המוגלובין.

 

 ויטמין B12 קשור לחלבון במזון, הוא שוחרר על ידי פעילות של חומצה הידרוכלורית ו פרוטאז קיבה בבטן [ 5 ].  כאשר סינתטי ויטמין B12 הוא הוסיף מזונות מועשרים ותוספי מזון, היא כבר בצורה חופשית, ולכן אינו דורש שלב ההפרדה.  חינם ויטמין B12 אז משלב עם גורם מהותי, גליקופרוטאין מופרש על ידי תאים הקודקודית של הקיבה, ואת מורכבות וכתוצאה מכך עובר קליטה בתוך מעי הדיסטלית ידי אנדוציטוזה קולטן בתיווך [ 5 , 7 ].  כ 56% במינון 1 מ"ג של ויטמין B12 דרך הפה נספג, אבל הקליטה יורדת באופן דרסטי כאשר קיבולת של גורם מהותי חריגה (ב 1-2 מיקרוגרם של ויטמין B12

 

 אנמיה ממארת היא מחלה אוטואימונית המשפיעה על רירית הקיבה תוצאות ניוון קיבה.  זה מוביל להרס של תאים הקודקודית, achlorhydria, ואי לייצר גורם מהותי, וכתוצאה מכך ויטמין B12 ספיגה [ 3 , 5 , 9-11 ].  אם אנמיה ממארת הוא אינו מטופל, הוא גורם לחסר ויטמין B12, המוביל megaloblastic אנמיה והפרעות נוירולוגיות, אפילו בנוכחות של תזונה מספקת של ויטמין B12.

 

 מצב ויטמין B12 נבחנת בדרך כלל באמצעות סרום או פלזמה רמות ויטמין B12.  ערכים מתחת כ 170-250 pg / mL (120-180 picomol / L) עבור מבוגרים [ 5 ] מצביעים על מחסור ויטמין B12.  עם זאת, הראיות עולה כי ריכוזי ויטמין B12 בסרום לא יכול לשקף במדויק ריכוז תאיים [ 6 ].  רמת הומוציסטאין גבוהות בדם (ערכים> 13 mmol / L) [ 12 ] ייתכן גם להציע חוסר ויטמין B12.  עם זאת, מדד זה יש סגוליות עניים כי זה מושפע מגורמים אחרים, כגון ויטמין B6 נמוכה או רמות חומצה פולית [ 5 ].  רמות חומצה methylmalonic (ערכים> 0.4 mmol / L) עשוי להיות אינדיקטור אמין יותר של מצב ויטמין B12 כי הם מצביעים על שינוי מטבולי ספציפי מאוד חסר ויטמין B12 [ 5-7 , 12 ].

 מומלצת צריכת

 המלצות עבור צריכת ויטמין B12 וחומרים מזינים אחרים ניתנים על צריכת תזונה הפניה (DRIs) שפותחה על ידי מועצת המזון והתזונה (FNB) במכון לרפואה (IOM) של האקדמיה הלאומית (לשעבר האקדמיה הלאומית למדעים) [ 5 ] .  DRI הינו מונח כללי עבור קבוצה של ערכי הייחוס המשמש תכנון והערכת צריכת חומרי הזנה של אנשים בריאים.  ערכים אלה, אשר משתנים לפי גיל ומין [ 5 ], כוללים:

           הפרשה הצריכה המומלצת (RDA): רמת הממוצע היומי של צריכת מספיק כדי לעמוד בדרישות התזונתי של אנשים בריאים כמעט כל (97% -98%).

           כמות מספקת (AI): הוקמה כאשר הראיות אינן מספיקות לפתח RDA והוא מוגדר ברמה ההנחה להבטיח הלימות תזונתיים.

           צריכת הנסבל המפלס העליון (UL): הצריכה היומית המקסימלית סביר לגרום לתופעות בריאותיות שליליות [ 5 ].

 טבלה 1 מציגה את RDAs הנוכחי של ויטמין B12 על מיקרוגרם (מק"ג) [ 5 ].  עבור תינוקות בגילאי 0-12 חודשים, FNB הקימה AI עבור ויטמין B12 כי הוא שווה ערך הצריכה הממוצעת של ויטמין B12 ב, תינוקות יונקים בריאים.

 

 טבלה 1: קצבאות הצריכה המומלצת (RDAs) של ויטמין B12 [ 5 ]

 גיל

 זכר

 נקבה

 הריון

 הנקה


 0-6 חודשים *

 0.4 מק"ג

 0.4 מק"ג

           

 7-12 חודשים *

 0.5 מק"ג

 0.5 מק"ג

           

 1-3 שנים

 0.9 מק"ג

 0.9 מק"ג

           

 4-8 שנים

 1.2 מק"ג

 1.2 מק"ג

           

 9-13 שנים

 1.8 מק"ג

 1.8 מק"ג

           

 14 + שנים

 2.4 מק"ג

 2.4 מק"ג

 2.6 מק"ג

 2.8 מק"ג


מקורות של ויטמין B12

 מזון

 ויטמין B12 נמצא באופן טבעי במזונות מן החי, כולל דגים, בשר, עופות, ביצים, חלב ומוצרי חלב.  ויטמין B12 הוא בדרך כלל לא קיים במזונות מן הצומח, אבל דגני בוקר מועשרים הן מקור זמין של ויטמין B12 עם רמת ספיגה גבוהה עבור צמחונים [ 5 , 13-15 ].  כמה מוצרים שמרים תזונתיים מכילים גם ויטמין B12.  מזונות מועשרים משתנה בניסוח, ולכן חשוב לקרוא את תוויות המוצר כדי לקבוע אילו הוסיף שהם מכילים חומרים מזינים

 

B12 הוא היחיד מבין הוויטמינים שאינו מסופק בתזונה צמחית. המקור היחיד שממנו הוא זמין הוא מזונות מן החי. הכמות הגדולה ביותר של הוויטמין מצויה בבשר בקר, ובמיוחד בכבד בקר. וכמובן בתוספי תזונה \ ויטמינים 

למרות שוויטמין זה נחוץ לגוף בכמויות זעירות, יש לו חשיבות עצומה. חסר בוויטמין B12 עלול לגרום למגוון רחב של תופעות ונזקים, החל מעייפות קשה, דרך בעיות פוריות, וכלה בהגדלת הסיכון לשבץ לב, אלצהיימר וסרטן השד.  

{{obj.prop}}
  שם מוצר כמות מחיר
{{cart.name | cut:true:20:' ...'}} +- {{getPrice(cart) | number:2 }}
סהכ לתשלום {{total();}} ש"ח לקופה

© bteva | v 5.1.6