ויטמין C ויטמין סי - מידע ומבצעים

 

ל ויטמין C שבמבצע לחצו כאן

 

 

ויטמין C

 ויטמין C, הידוע גם בשם חומצה אסקורבית, הוא מסיס במים ויטמין .  שלא כמו רוב היונקים ובעלי חיים אחרים, בני אדם שאין להם את היכולת לבצע ויטמין שלהם C. לכן, אנו חייבים לקבל ויטמין C דרך התזונה שלנו.
 פונקציה
 ויטמין C נחוץ לסינתזה של קולגן, מרכיב מבני חשוב של כלי דם, גידים, רצועות, ועצמות.  ויטמין C גם ממלא תפקיד חשוב בסינתזה של הנוירוטרנסמיטר , נוראפינפרין.  נוירוטרנסמיטורים הם קריטיים לתפקוד המוח ידועים להשפיע על מצב הרוח.  בנוסף, ויטמין C דרוש לסינתזה של קרניטין , מולקולה קטנה חיוני להובלת שומן לתוך אברונים הסלולר בשם המיטוכונדריה , שם שומן מומרת לאנרגיה (1) .  המחקר גם מציע כי ויטמין C מעורב בחילוף החומרים של הכולסטרול חומצות מרה , אשר עשויות להיות השלכות על רמות הכולסטרול בדם ואת שכיחות אבני מרה  .
 ויטמין C הוא גם יעיל מאוד נוגדי חמצון .  אפילו כמויות קטנות של ויטמין C יכול להגן על מולקולות חיוני בגוף, כגון חלבונים, שומנים (שומנים), פחמימות וחומצות גרעין (DNA ו-RNA), מפני נזק של רדיקלים חופשיים ו מינים החמצן מגיב כי יכול להיות שנוצר במהלך המטבוליזם הנורמלי כמו גם באמצעות חשיפה לרעלים ומזהמים (למשל, עשן סיגריות).  ויטמין C עשויה גם להיות מסוגל להתחדש נוגדי חמצון אחרים כמו ויטמין E (1) .  אחד המחקרים האחרונים של מעשני סיגריות מצאו כי ויטמין C ויטמין E מחדש מטופס חמצון שלה .
מניעת צפדינה
 מחסור חמור בויטמין C ידוע כבר מאות רבות ככל שהמחלה קטלנית, צפדינה .  על ידי 1700s מאוחר הצי הבריטי היה מודע לכך צפדינה יכול להירפא על ידי אכילת תפוזים או לימונים, למרות ויטמין C לא יהיה מבודד עד 1930 המוקדמות.  תסמינים של צפדינה כוללים דימום חבורות בקלות, שיער, איבוד שיניים, כאבי פרקים ונפיחות.  תסמינים אלה מופיעים להיות קשור להחלשה של כלי דם, רקמת חיבור, ועצמות, אשר כולם מכילים קולגן.  תסמינים מוקדמים של צפדינה כמו עייפות עלולה לגרום מרמות פחתה של קרניטין , אשר נדרש כדי להפיק אנרגיה מן השומן, או סינתזה ירידה של הנוירוטרנסמיטר נוראפינפרין (ראה Function ).  צפדינה היא נדירה במדינות מפותחות כי ניתן למנוע על ידי מ"ג קטנה כמו 10 של ויטמין C מדי יום .  עם זאת, במקרים שחלו ילדים וקשישים על תזונה מוגבלת מאוד 

צריכה המומלצת
בארצות הברית, לרמת הצריכה המומלצת של ויטמין C תוקן בשנת 2000 למעלה מ - המלצה קודמת של 60 מ"ג ביום עבור גברים ונשים.  RDA ממשיכה להתבסס בעיקר על מניעה של מחלות חסר, ולא מניעת מחלות כרוניות וקידום בריאות אופטימלית.  ההמלצה עבור מעשנים הוא 35 מ"ג / יום גבוה יותר עבור מעשנים, כי מעשנים נמצאים
הצטננות
 עבודתו של לינוס פאולינג מגורה האינטרס הציבורי בשימוש במינונים גדולים (יותר מ 1 גרם / יום, המכונה לעתים גם "מגה מנות") של ויטמין C למניעת הצטננות (95) .  ב 30 השנים האחרונות, רבים פלצבו שבשליטת ניסויים שבחנו את השפעת תוספת ויטמין C על במניעה ובטיפול של הצטננות.  מטא אנליזה של 30 פלצבו למניעת ניסויים נמצא כי תוספת ויטמין C במינון של עד 2 גרם / יום לא להקטין את השכיחות של הצטננות  .  עם זאת, תת קבוצה של רצי מרתון, גולשים, וחיילים אימונים באזור הארקטי, במינונים שנעו בין 250 מ"ג / יום עד 1 גרם / יום ירדה השכיחות של הצטננות בשיעור של 50%.  באופן כללי, השימוש מניעה של תוספת ויטמין C הפחית את משך הצטננות על ידי כ 8% במבוגרים ו -14% אצל ילדים.  רוב הניסויים מניעה בשימוש במינון של 1 גרם / יום.  כאשר הטיפול היה התחיל ב הופעת התסמינים, תוספת ויטמין C לא לקצר את משך הצטננות בשבע מבוקר פלסבו בניסויים במינונים הנעים בין 1-4 גרם / יום.  בנוסף, מחברים אותו השלימה מטא אנליזה של 15 מחקרים אשר בדקו את ההשפעה של ויטמין C על חומרת קר; שום עדות עקבית כי ויטמין C היה יעיל בהפחתת תסמיני ההצטננות נמצא בניתוח זה.  לפיכך, המסקנה הכוללת של ניתוח מטא זה היה כי ויטמין C אינו יעיל כאמצעי מניעה נגד הצטננות, אבל אנשים תחת לחץ, כמו אלה שנחשפו פעילות גופנית מאומצת או מזג אוויר קר, עלול לחוות תועלת טיפולית .  לאחרונה, אקראי, כפול סמיות (אך לא מבוקר פלסבו) במחקר דיווחו כי אלו שנטלו 500 מ"ג / יום של השלמת ויטמין C היו בסיכון גבוה ב 66% נמוך יותר להידבקות שלושה או יותר הצטננות בתקופה של חמש שנים לעומת אלו שנטלו 50 מ"ג / יום של ויטמין C משלים  .  מחברי המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות כאשר ניתוח נתונים לגבי חומרת או משך קר.  עם זאת, מינונים השתמשו במחקר זה היו קטנים יותר מאשר אלו המשמשים את רוב המחקרים הקודמים.


החורף הגיע עם הגשם, הרוח, הקור והלחות. וחלק מאתנו מתחילים להרגיש קצת מקוררים, מצוננים, עם נזלת שמלווה כבר כמה זמן, לפעמים עם חולשה או כאב ראש.

מזג האוויר משפיע באופנים שונים וזוהי מערכת החיסון, בשילוב עם מערכות נוספות בגוף, שאמורה לעזור ולשמור עלינו במצבים כאלה. מערכת החיסון נמצאת בבעיה מאחר והיא מוצאת את עצמה חשופה לגורמים פנימיים וחיצוניים המפריעים לעבודתה.

הגוף לא מקבל תמיד את כל ההזנה שהוא זקוק לה, או שההזנה שהוא כן מקבל אינה איכותית במיוחד.למשל, בשלבים שונים בחיים איננו אוכלים פירות וירקות (ילדים, קשישים, בזמן העבודה ).

מעבר לחיי היום יום, גם מצבים מיוחדים שאדם  עובר כמו חתונה, מעבר דירה, קניית אוטו ותחילת שנת לימודים חדשה יכולים להכניס אותו ל    stress   .

עישון אקטיבי או פסיבי והחשיפה למזהמי אוויר דרך עשן מכוניות, אוטובוסים ומכונות בעבודה מחלישים אותנו גם הם.

במצבי פציעות, ניתוחים ומחלות אקוטיות או כרוניות יש לגוף צורך מוגבר בחומרים מזינים.

נטילת תרופות וגלולות באופן קבוע ו/או אנטיביוטיקה מדי פעם מחלישה גם היא את המערכת החיסונית שלנו.

כמו כן קיימים מזהמים במי השתיה שלנו ובמזונות שעברו ריסוסים או טופלו בחומרים כימיים אחרים.

עם כל הדברים הללו ועוד צריכה המערכת החיסונית שלנו להתמודד בכל רגע שעובר.

בכדי שהיא תוכל להתמודד בצורה אופטימלית היא זקוקה לעזרה רבה מאתנו. העזרה המיידית קשורה במזון שאנו אוכלים ובדרך התייחסותנו למציאות שסביבנו.

נכון, אפשר לקחת תוספי ויטמינים ומינרלים וצמחי מרפא מסוגים שונים, בכדי לחזק את המערכת החיסונית, אך השורה התחתונה היא שאם אין לנו בסיס תזונתי בריא, לגוף יהיה קשה להתמודד עם כל מה שמסביבו. תוספות המזון- כשמן כן הן ואין לסמוך עליהן במקום תזונה. מחקרים הראו שנטילת תוספים במקום תזונה נכונה עלולים לגרום למצב בו חומרים מועילים אלה יהפכו, בתנאים מסוימים, למזיקים.

וחוץ מזה, מה ההגיון בלבזבז כספים רבים על תכשירים, כדורים ואבקות "טבעיות" במקום להשתמש במה שהטבע נתן לנו בשפע ?

ישנם גם, כמובן, מקרים בהם יש צורך לתגבר את הגוף ע"י נטילת תוספים לצד תזונה מתאימה. במצבים אלה ימליץ יועץ תזונתי מתאים על המינונים ואופן הנטילה של התוספים.

איך מתקשר ויטמין C לכל האמור לעיל ?

ויטמין C הוא ויטמין החשוב לחיזוק המערכת החיסונית (בשילוב עם חומרים נוספים, שעליהם אכתוב בהמשך). כיום יודע כמעט כל ילד שנגד הצטננויות ושפעת לוקחים C.

ואכן האדם הוא אחד מבעלי החיים הבודדים (ביחד עם שרקנים וקופים) שאינם מסוגלים לייצרו בגופם ונאלצים להסתמך על אספקתו מהמזון.

הוא אינו נאגר בגוף ומופרש עם השתן, על כן יש לדאוג לכמות מספקת לאורך כל שעות היום.

לויטמין C כ-300 תפקודים ביולוגיים , אלו רק חלק מהם:

עזרתו למערכת החיסונית מתבטאת בכל חלקיה. כל תאי הדם הלבנים זקוקים לו לפעילותם.

הוא עוזר להגן מפני זיהומים וסרטן בגלל התכונות האנטי- חימצוניות שבו, מה שחשוב גם למעשנים (כל סיגריה "מבזבזת" 25 מ"ג (C.

C חשוב בייצור הקולאגן- החלבון העיקרי ברקמת החיבור, העוזר לאיחוי רקמות ופצעים ,

מונע דימומים ועוד.

הוא חשוב למצבי stress, בהיותו חומר מוצא להורמוני הסטרס בגוף.

עוזר לפירוק כולסטרול ולשמירה על גמישות כלי הדם וע"י כך מגן על הלב.

חשוב לעצמות, מאחר ועוזר להטמיע סידן בגוף. כמו כן משפר את ספיגת הברזל והופך 

חומצה פולית לפעילה.

עוזר למנוע קטראקט ודלקות חניכיים.

מוריד את רמת ההיסטמין ולכן מפחית סימפטומי אלרגיות.

דרוש לפירוק תרופות בכבד.

במצבי מחסור ב - C ניתן יהיה להבחין בדימומים מהחניכיים (גם בצחצוח שיניים), כאבי פרקים, רגישות לחבלות, איחוי איטי של פצעים ושברים, מערכת חיסון חלשה.

מחסור יכול לגרום גם לאנמיה באופן עקיף ולהגיע עד למצב של צפדינה (מחלת חסר קלאסית של C שהייתה נפוצה בעבר בקרב ימאים וכן במקומות בהם היה מחסור בפירות וירקות) ובאופן קיצוני גם לחולשת כלי דם ולהתקפי לב.

מצבי עודף שכיחים פחות, מאחר ולגוף היכולת להוציאו החוצה דרך השתן, אך הם יכולים להתבטא בשלשולים, כאבי בטן והקאות .

היכן מוצאים אותו?

כל הפירות והירקות מכילים ויטמין C, אך ישנם כאלה בעלי ערך גבוה במיוחד והם לאו דווקא פירות הדר.

הפירות הטרופיים מצטיינים בתכולת ה - C שבהם, למשל קיווי, פפאיה, אפרסמון, גויאבה ומנגו. הפרי העשיר ביותר הוא הקאמו - קאמו הגדל באמזון. הוא גם מצוי בכמות גדולה בפקעות ורדים.

הירקות העשירים ב - C כוללים את הברוקולי, פלפל אדום , אפונה ירוקה, שעועית ירוקה, תפוחי אדמה וכל הנבטים למיניהם.

בכדי להכניס לגופנו ויטמין C במהלך היום ניתן לשלב פירות טריים, מיצי פירות, פירות יבשים, ירקות עליים ירוקים ונבטים בתזונה במהלך היום. למשל :

ארוחת בוקר הכוללת סלט פירות גדול (מ- קיווי, תותים, בננה, פירות הדר, אפרסמון, ענבים כהים, צימוקים ועוד) ומיץ תפוז- גזר- ברוקולי. או לחלופין דייסת קוואקר עם פירות טריים ויבשים (לפי העונה).

ארוחת צהרים הכוללת מרק מיסו עם אפונה, סלט טחינה עם רצועות פלפל אדום לטבילה וקינואה עם כרוב וברוקולי.

נשנוש אחה"צ של סירות תפוזים עם פרוסת לחם מלא ואבוקדו.

ארוחת ערב הכוללת סלט מוקפץ עם  הרבה סוגי ירקות בתוספת כמה סוגי נבטים וחביתת ירק (תרד, מנגולד, פטרוזיליה, בזיליקום ועוד).

נשנוש ערב תה מפקעות ורדים, היביסקוס וקינמון בתוספת מעט פירות יבשים ואגוזים (לא קלויים).

במהלך היום ניתן לשתות משקה חם המוכן ממים חמים, לימון, ג'ינג'ר ודבש וכן אפשר לאכול פירות בין הארוחות, או לשתות את מיציהם.

מרק מיסו ואפונה:

הנה מתחילה עונת האפונה וניתן להשיג אותה טרייה. האפונה מכילה ויטמין C  ובטא קרוטן וכן חומצה פולית וסיבים תזונתיים והיא ממש טעימה טרייה, מבושלת או מאודה.

אופן ההכנה:

משרים 4-5 פטריות שיטאקי במים לשעה. בכלי נפרד משרים מספר אצות (לפי בחירתכם) לאותו פרק זמן.

מרתיחים מים בסיר גדול, מגרדים פנימה ג'ינג'ר (לפי הטעם, אני אוהבת הרבה) וזורקים פנימה 4-3 גזרים חתוכים לקוביות/ עיגולים. לאחר הרתיחה, מנמיכים את האש.

מוציאים את האפונה הטרייה מהתרמילים ומוסיפים לסיר לאחר כ-20 דקות.

חותכים את פטריות השיטאקי לרצועות ומוסיפים למרק, מוסיפים גם את האצות לאחר שסיננו אותן מהמים. ניתן להוסיף מספר שיני שום (לפי הטעם).

לאחר כ-10 דקות נוספות, מוסיפים למרק כף גדושה של מיסו, לפי בחירתכם (ישנם סוגים שונים), ובוחשים היטב עד שהוא נמס במרק.

נותנים למרק להתבשל עוד מספר דקות, סוגרים את האש, סוחטים מעט לימון פנימה והמרק מוכן לאכילה.

הערה: זהו מרק בסיסי וניתן להוסיף לו ירקות נוספים / אחרים. ניתן גם להוסיף טופו (טרי/ קלוי), טמפה (מאודה /  קלוי), פתיתי סויה, סאיתן, אורז וכן גם בשר או עוף.

שיהיה בתאבון וחורף נעים ובריא לכולנו. 


{{obj.prop}}
  שם מוצר כמות מחיר
{{cart.name | cut:true:20:' ...'}} +- {{getPrice(cart) | number:2 }}
סהכ לתשלום {{total();}} ש"ח לקופה

© bteva | v 5.1.6