ויטמין D - ויטמי- D מבצעים - מאמרים Vitamin D

 לויטמין D שבמבצע לחצו כאן

 

בשנים האחרונות עלתה חשיבותו של ויטמין D לבריאות כוללת. ממצאים מתריעים על חוסר בוויטמין D בכל קבוצות האוכלוסייה: תינוקות, ילדים, מתבגרים, מבוגרים, נשים הרות וקשישים. לחוסר זה השפעות בריאותיות שונות בהתאם למאפייני קבוצות הגיל.קיימים כמה גורמים להיווצרות החסר בוויטמין D:

השימוש בקרם הגנה והקטנת החשיפה לשמש, מפחיתים את ייצור הוויטמין ב-95%.

ייצור הוויטמין בגופם של אנשים בעלי עור כהה קטן יותר.


אוכלוסיות המבלות את מרבית שעות היממה במקום סגור (משרדים, מוסדות שונים) או אוכלוסיות המכסות את גופן  אינן נחשפות לשמש במידה המספקת לייצור הוויטמין.

ייצור הוויטמין, כמו תהליכים רבים אחרים בגוף, פוחת עם הגיל.

נשים בהריון עשויות לסבול מחוסר בוויטמין.


כתוצאה מכל אלה, שונו לאחרונה ההמלצות לצריכת ויטמין D, וכיום מומלץ כמעט לכל אדם בעולם המודרני לצרוך ויטמין D בתזונתו. לפניכם כתבות ומחקרים המסבירים את חשיבות ויטמין D לבריאותנו.

 

מהו ויטמין D

  • ויטמין D הוא קבוצה של פרה-הורמונים מסיסים בשומן. הפרה-הורמון ויטמין D משמש חומר מוצא להורמון בעל פעילות נרחבת בגוף. 
  • שתי הצורות העיקריות של ויטמין D הן ויטמין D2 וויטמין D3, שהוא המקור העיקרי של הוויטמין. ויטמין D3 מיוצר בבעלי חיים בעור בחשיפה לקרינת השמש, בעזרת קרינת UVB.
  • המקורות התזונתיים העיקריים המכילים ויטמין D3 מצומצמים מאוד: ביצים, שמן דגים ואברים פנימיים.
  • ויטמין D2 הוא הצורה הצמחית של ויטמין D.
  • בבעלי חיים ובני אדם נוצר ויטמין D3 (המכונה גם כולקלציפרול) מחומר המוצר 7-הידרוקסי כולסטרול בתאי העור, על ידי קרינת UVB של השמש. בצמחים נוצר ויטמין D2 (המכונה גם ארגוקלציפרול) מחומר המוצא ארגוסטרול בתהליך דומה, על ידי קרינת UVB של השמש.

ויטמין D לתינוקות וילדים חיוני בהקשר של מניעת רככת העצמות וחיזוק מערכת החיסון. חוסר בויטמין D בשלבי התינוקות והילדות עלול להוביל למחלות שונות של העצם ולחולשה חיסונית מובהקת. עבור מתבגרים חיוני ויטמין D לגדילת עצמות תקינה ולמניעה של מחלות עצם בעתיד.

 

ויטמין

 

 

קיימים כמה גורמים להיווצרות החסר בוויטמין D:

  • השימוש במסנן קרינה (קרם הגנה) והקטנת החשיפה לשמש, מפחיתים את ייצור הוויטמין ב-95%.
  • ייצור הוויטמין בגופם של אנשים בעלי עור כהה קטן יותר.
  • אוכלוסיות המבלות את מרבית שעות היממה במקום סגור (משרדים, מוסדות שונים) או אוכלוסיות המכסות את גופן (חרדים אורתודוקסים, מוסלמים) אינן נחשפות לשמש במידה המספקת לייצור הוויטמין.
  • ייצור הוויטמין, כמו תהליכים רבים אחרים בגוף, פוחת עם הגיל.
  • נשים בהריון עשויות לסבול מחוסר בוויטמין.

ישראל - מי צפוי לסבול ממחסור בוויטמין D?

 

בשנים האחרונות התברר, כאמור, כי מרבית בני האדם בעולם המערבי סובלים ממחסור בוויטמין D. המצב דומה גם בישראל שטופת השמש, שבה סובלים רבים ממחסור בוויטמין D מבלי להיות מודעים לכך.

 

לנשים בהיריון חיוני ויטמין D לבריאות ההיריון ושלמות שלד העובר כמו גם לבריאות האם. ויטמין D קשור במניעה של רעלת היריון, לידה מוקדמת ודיכאון שלאחר לידה. עבור מבוגרים וקשישים חיוני ויטמין D למניעה של חולשת שרירים, כאבי עצמות, מחלות דלקתיות, מחלות מפרקים, דיכאון ועוד'

מהן הסיבות לכך?

 

  • המודעות לסכנות החשיפה לשמש מעודדת שימוש בקרם הגנה המונע את החשיפה לקרינת UVB, הקרינה המאפשרת את ייצור ויטמיןD3  בתאי העור.  
  • באנשים בעלי גוון עור כהה ייצור ויטמיןD3  פחות בשל ההגנה הטבעית של פיגמנט המלנין מפני קרינת UVB.
  • אוכלוסיות רבות בארץ אינן נחשפות מספיק לשמש: עובדים במקום סגור מרבית שעות היממה, קשישים שמרבים להישאר בבית או מאושפזים בבתי חולים, ילדים בעידן המודרני שמעדיפים לשבת בבית מול הטלוויזיה או המחשב במקום לצאת החוצה ולשחק וכד'.  
  • חרדים אורתודוכסים, דרוזים ומוסלמים שמכסים את גופם, גם הם אינם נחשפים לשמש במידה המאפשרת ייצור מספיק של ויטמין D.  
  • קרינת ה-UVB של השמש צריכה להיות בזווית ובתנאים מתאימים על מנת שיתאפשר ייצור של ויטמין D, דבר שאינו מתאפשר במשך כל עונות השנה וכל שעות היממה, למרות שיש שמש.  
  • ייצור הוויטמין D באדם, כמו דברים רבים, יורד עם תהליך ההזדקנות.  
  • נשים בהריון ותינוקותיהן עשויים להיות בחסר של ויטמין D.

הארגונים ממליצים להגדיל את הכמות מ-200 יחב"ל ביום ל-400 יחב"ל. הסיבה: הילדים כיום אינם נחשפים לשמש, ולכן אינם מקבלים באופן טבעי את כמות ויטמין D שלה הם זקוקים. התוצאה יכולה להיות בעיות בריאותיות שונות, בהן קשיים בגדילה, אדישות ועייפות, אי שקט ועצבנות

ויטמין D חשוב, בדרכים רבות, לבריאות הכללית ולמניעת מחלות. מנתונים חדשים עולה כי כדי לבצע את תפקידיו, נדרשת לגוף רמת ויטמין D גבוהה מזו שידוע כי היא יכולה למנוע היחלשות העצמות ורככת.

נתונים אחרים מראים כי כדי לשמור על הרמה הממוצעת של ויטמין D בדם אצל ילדים, העומדת על  ng/m11, לא מספיק לצרוך ויטמין על פי ההמלצות של 200 יחב"ל (יחידות בינ"ל) בילדים.

 כל אלה הביאו את האקדמיה האמריקאית לילדים (AAP) להחלטה חדשה: שינוי ההמלצות לצריכה של ויטמין D לכמות גבוהה יותר. מעתה ההמלצות הן 400 יחב"ל ליום לתינוקות, לילדים ולמתבגרים

מי זקוק לתוספת ויטמין D? תינוקות שגם יונקים וגם מקבלים תחליף אם ותינוקות שיונקים בלבד, זקוקים לוויטמין D בתוסף. תינוקות הניזונים אך ורק מפורמולות (תחליף חלב אם), אינם זקוקים לתוספת, מכיוון שרוב הפורמולות הנמכרות בארץ כבר מכילות העשרה של 400 יחב"ל ויטמין D או יותר לכל 1,000 מ"ל מוצר מוכן.

 מחקרים מצאו כי רמות ויטמין D בעובר הן בעלות השפעות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, וכי סטטוס ויטמין D בקרב נשים הרות ומיניקות משפיע בצורה משמעותית על רמות ויטמין D של תינוקיהן.

 מחקר שבדק ילדים בני 9 לאמהות שקיבלו ויטמין D בתוסף במהלך ההיריון, מצא כי ילדים אלה היו בעלי צפיפות עצם גבוהה. (כמות ויטמין D שלקחו האמהות הללו לא הייתה אחידה. אולם, ממחקרים שונים עולה כי בממוצע נשים שלא קיבלו ויטמין Dבתוסף במהלך ההיריון, סבלו מחסר בוויטמין D).

מחקר אחר מצא משקל לידה גבוה יותר בקרב ילודים שלאמותיהן היו רמות ויטמין D גבוהות מ- ng/ml20.

שני מחקרים ניסיוניים סיפקו לנשים הרות ומיניקות כמויות גדולות של תוספי תזונה ( ויטמין D נ6400 יחב"ל ) תוצאות המחקרים העלו כי בדמם של תינוקותיהן של אותן נשים היו רמות ויטמין D שוות לאלו שנמצאו בדמם של תינוקות שצרכו ויטמין D בתוסף, בכמות של 400-300 יחב"ל.

לפי המלצות האיגוד הקנדי לרפואת ילדים על נשים הרות ומיניקות לצרוך 2,000 יחב"ל ויטמין D ביום.

השפעתה של צריכת ויטמין D בכמות גדולה בקרב נשים עדיין נחקרת, ולכן עדיין אינה מופיעה כהמלצה. 

המקורות של וויטמין D במזון מצומצמים וניתן למצוא אותו בכבד דגים, בביצים ובחלב מועשר בלבד.  ויטמין D עובר תהליך המרה מורכב בגוף עד לנגזרת הפעילה שלו. הדרך הנוחה ביותר להשלים חסר בוויטמין D הינה נטילה של תוסף תזונה המכיל ויטמין D3.

D הוא ויטמין שהגוף מסוגל ליצרו ואינו חייב לקבל אותו אך ורק ממקור חיצוני. אולם, כדי לייצר את הוויטמין זקוק הגוף לקרני השמש. וכך, בשנים האחרונות התברר כי התופעה של חוסר בוויטמין D הפכה נפוצה באוכלוסייה. עוד התברר, כי לויטמין D תפקידים רבים בגופנו, ולכן לחסר בו יש השפעה מכרעת על בריאותנו.
D? 

{{obj.prop}}
  שם מוצר כמות מחיר
{{cart.name | cut:true:20:' ...'}} +- {{getPrice(cart) | number:2 }}
סהכ לתשלום {{total();}} ש"ח לקופה