תוספי תזונה אומגה 3 מאטה את הזדקנות התאים

מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF), קובע כי רמות גבוהות של חומצת השומן אומגה 3 בדם יכולות להאט את הזדקנות התאים בגופם של אנשים הסובלים ממחלות לב. מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים המציגים את יתרונות אומגה 3 לבריאות הלב, ומראים עלייה בתוחלת החיים של אלה הצורכים אותה.

הזדקנות התא מקושרת לאורך הטלומרים - החלק בתא המונע התמזגות של כרומוזומים זה עם זה, דבר היכול לגרום למחלות קשות. למעשה, זהו המכניזם שמגביל את התא למספר קבוע של התחלקויות. החוקרת אליזבת בלקברן דימתה את הטלומרים לקצוות הפלסטיק של שרוכי הנעליים, שמונעים מהם להיפרם. בכל פעם שהתא מתחלק, הטלומרים מתקצרים. כאשר הם נעלמים, התא מת. זאת הסיבה לכך שחלק מהמומחים טוענים כי אורך הטלומרים יכול לשמש כסמן לגיל הביולוגי של התא.
מחקר זה מצטרף לגוף ידע מדעי גדול המאשש את התועלת בחומצות שומן מסוג אומגה-3, במיוחד בתחום בריאות הלב. מחקרים קודמים כבר הצביעו על שיעורי הישרדות מוגדלים בקרב חולים במחלת לב, הניזונים מכמות גדולה של חומצות שומן אומגה-3 ממקור ימי. בהקשר לכך ציינו חוקריUCSF , בין היתר, כי הגורמים האחראיים לאפקט ההגנה הזה, עדיין אינם מובנים כל צורכם.  


 

המחקר

חוקרי UCSF בדקו אורך של טלומרים בתאי דם של 608 חולים עם מחלת לב כלילית יציבה. אורך הטלומרים נמדד בתחילת המחקר ובסופו, לאחר חמש שנים. החוקרים מדדו בכל חולה את הרמות בדם של חומצות השומן אומגה-3 EPA (חומצה אייקוזפנטנואית) ו-DHA (חומצה דוקוזהקסנואית) ואת אורך הטלומרים שלו, באמצעות מדד של לויקוציטים וחישבו את ממוצעי המדידות.
 

ממצאי המחקר העלו כי אצל אלה מבין החולים שבדמם נמצאו רמות ממוצעות נמוכות ביותר של DHA ו-EPA – שיעור התקצרות הטלומרים היה הגבוה ביותר, ולהפך - במי שהיו להם הרמות הממוצעות הגבוהות ביותר, שיעור התקצרות הטלומרים היה הנמוך ביותר. "כל יחידה של עלייה בסטיית התקן של רמות DHA ו-EPA התאימה לירידה של 32 אחוז בסיכוי להתקצרות הטלומרים," כתבו המחברים.
 

צוות המחקר ציין שממצאים אלה עשויים להיות קשורים לעקה חמצונית, שידוע כי היא מעודדת קיצור טלומרים. ידוע שחומצות שומן אומגה-3 מורידות את רמות ה-F2-איזופרוסטאנים, שהם סמן של עקה חמצונית מערכתית. הן גם מעלות את רמות האנזימים נוגדי החמצון ומקטינות בכך את העקה החמצונית.
 

החוקרים ציינו כי אפשר שמנגנון נוסף הקשור לאנזים טלומראז מעורב בזיקה שבין רמות אומגה-3 לבין אורכי הטלומרים. תפקידו של אנזים זה הוא לשמור על אורך הטלומר, וייתכן שחומצות אומגה-3 מגבירות את פעילותו.
 

החוקרים הביעו דעתם כי יהיה צורך נוסף בביצוע ניסוי אקראי, כפול סמיות ומבוקר-פלצבו כדי לאשר את הקשר בין חומצות שומן אומגה-3 ובין הזדקנות תאים.

במחקר זה נבדקו רק אנשים עם מחלות לב כליליות, אבל מחקרים אחרים שנעשו בקרב אנשים בריאים מצאו קשר בין רכיבי תזונה מסוימים ואורך הטלומרים לבין גיל ביולוגי צעיר יותר.

 
כך, למשל, חוקרים מהמכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה בארה"ב, דיווחו לאחרונה על ממצאי מחקר שבו נכללו  586 נשים בין הגילים 35 עד 74, שלא היו חולות במחלת לב. תוצאות המחקר העלו כי נמצאו טלומרים ארוכים יותר בנשים הנוטלות מולטי-ויטמינים באופן סדיר. אולם החוקרים דאגו לסייג את מסקנותיהם באומרם כי מי שנוטלים מולטי-ויטמינים באופן סדיר נוטים ממילא גם לאורח חיים בריא, ועל כן קשה לייחס את התוצאות האפידמיולוגיות אך ורק לשימוש במולטי-ויטמינים.
 
בשנה שעברה פורסם ב-  British Journal of Nutritionמחקר של מדענים מהאוניברסיטה הסינית של הונג קונג שעסק בקשר בין שתיית תה ירוק לבין אורך טלומרים. החוקרים מצאו כי טלומרים של אנשים ששתו בממוצע שלוש כוסות תה ליום היו ארוכים בכ-4.6 קילובייס משל אנשים ששתו בממוצע רבע כוס ליום. הבדל ממוצע זה באורך הטלומרים מתאים ל"הבדל של כחמש שנות חיים", כתבו החוקרים.

{{obj.prop}}
  שם מוצר כמות מחיר
{{cart.name | cut:true:20:' ...'}} +- {{getPrice(cart) | number:2 }}
סהכ לתשלום {{total();}} ש"ח לקופה